På denne bloggen kan dere følge med på Vidar og Lene sin reise i Latin, og Sør-Amerika! Vi skal være på tur fra 18.januar til 15.august.
Vi kommer til å oppdatere med bilder, reisenotat og anna:)

onsdag 23. juni 2010

Paraty, den lille skjønne og Rio den store tøffe;)

Hei igjen :)

Etter Peru tok vi turen til Brasil. Første stopp ble i Paraty, en nydelig liten plass vestkysten av Brasil.. Der benyttet vi den solfylte tiden til å slappe av, spasere i gamlebyen med fullt av sjarmerende hus og butikker med alt fra håndlagde skinnvesker(som Lene var så heldig å få) til imponerende seilskutmodeller og spiste nydelig pizza på en resturant nær havet kalt Puno Divino:)
Vi leide også kajakker en solfylt dag og padlet rundt omkring blant vakre strender, øyer med gamle sjørøverfort, fisker som hoppet og fugler som fløy over hodene våre! Idyllisk? Ja;) Spesielt etter at Lene forstod at hun hadde satt seg feil vei i kajakken, og fikk snudd seg i kajakken slik at den gikk dit hun ville og ikke var skjeiv som Vidar trodde... Vi fikk også se hva som skjer med byene i Brasil når det er fotballkamp og brasil spiller.. Alle gatene ble pyntet til randen med gult og grønt(flagget), alle butikker stengte under kampen og mange hadde på seg brasil drakter. Vi så kampen på en lokal Pub, god stemnning:)

Fra Paraty tok vi buss til Rio De Janeiro. En stor overgang, fra lille Paraty til store Rio. Vi har vært her ca en uke nå, og det er en enorm by..
Vi har vært på besøkt den største favelaen i Rio hvor vi kjørte moped og spiste kaker på det lokale bakeriet - under dette besøket traff vi fire nordmenn. Vidar hadde til og med gått på samme videregående som han ene, verden er ikke stor. Vi bor på The Girl from Ipanema hostel, altså vi bor på stranden Ipanema. Vi har likevel ikke glemt velkjente Copacabana, og har besøkt den opp til flere ganger, blant annet for å se fotballkamp; Vi kledde oss opp i Brasil drakter og dro til Fifa fest Rio, et avgrenset område. Det var sol, 30 grader og 20 000 mennesker sammen med oss innenfor dette område kampdagen og stemningen var ubeskrivelig. Vi heiet og Brasil vant 3-1, folk var ville og festen fortsatte utover kvelden:)

"Sukkerfjellet"(Sugar Loaf Mountain) har vi også besøkt, et høyt fjell med flott utsikt over store deler Rio. Vi tok "taubane" opp til toppen av dette 700meter høye fjellet.
I går var vi på en Irish pub med to venner fra Peru turen, vi spilte dart, det var live musikk og god stemning. Det er bra uteliv her i byen..
Kollektivsystemet i Rio fungerer veldig bra, vi har prøvd ut det meste som er her og vi har kommet oss til Sør Amerikas største kjøpesenter, gamlebyen og andre steder i byen.
I morgen skal vi på "Brazil expedition", en tur som hostellet arrangerer. Det blir spennende, da skal vi også besøke Jesusstatuen. Oppdatering om den turen kommer senere.

Vi storkoser oss fortsatt på tur og opplever noe nytt hver dag. Vi klarer ikke få med alt på bloggen, men vi prøver å dele det meste med dere:) Takk for at dere følger med oss på reisen vår:)

Snakkes

1. Mamma Gunn Wenche og Pappa Roger26. juni 2010 kl. 10:59

Hei igjen!
    Nå er vi i Nevlunghavn på landstedet vårt her
    er det kjempedeilig i dag.Har hatt besøk av Rikke med fam i dag,koselig. Malin er følger på bloggen deres. Nå sitter pappa og jeg å leser siste innlegg fra Brasil..ser kjemegøy ut på kamp.tøft bilde av Lene med Brasildrakt,og Vidar m horn...husker ikke hva det heter.Vi føler at vi er med på reisen,og lever oss inn i alt det dere opplever. Tenker tilbake på når vi var på besøk hos dere i mars. Er inne på bloggen ofte leser ser på bilder om ,og om igjen..det er kjempegøy. Dere
    er kjempeflinke til å følge opp bloggen deres.
    Nå har vi gått oss en lang tur,og nå skal vi kose oss med jordbær,nam,nam.. Vi ønsker dere fortsatt en fin ferie,og vær forsiktig. Vi snakkes på skype en dag til uken.Ha det godt. Sommerklem mamma og pappa

2. Det er kjempe bra dere folger saa godt med, Takk til alle som leser! Saa flott at Malin er folger..

Ha en fortsatt god sommer alle sammen! Det kommer snart en ny oppdatering fra reisen vaar, saa bare vent..

Vidar og Lene

3. Hei

Moro og lese med kos dere vidre vi snakkes

4. Moro å lese om turen deres vi følger med

Snart ferie jeg digg

Kos dere vidre på turen og nyt livet