På denne bloggen kan dere følge med på Vidar og Lene sin reise i Latin, og Sør-Amerika! Vi skal være på tur fra 18.januar til 15.august.
Vi kommer til å oppdatere med bilder, reisenotat og anna:)

onsdag 4. august 2010

Ushuaia - verdens endre, end of the world, fin del mundo!

Vi har vært syv dager og syv netter i verdens sørligste by, det har vært en helt utrolig bra uke, som ett vintereventyr! :)

Nok en gang stod mange nye og flotte opplevelser for tur.. Denne gangen har vi blant annet stått på ski i verdens sørligste skiesenter,kjørt hundeslede med husky, vært på muesum, vært Tierrea Del Fuego(nasjonalpark) og kjørt "The end of the world" train!

Vi kom til Ushuaia Torsdag 29.juli, det var litt kaldere enn Buenos Aires - men det var ikke verre enn 1 pluss grad;)

Hotellet vi har bodd på heter Mira Beagle, det ligger litt på utsiden av byen med en vakker ustikt mot Beagle kanalen og de snødekte fjellene som omringer Ushuaia.. Ja dere leste riktig, vi har denne uken bodd på HOTELL. Det fordi Vidar overasket Lene med "litt"(VELDIG) mer luksus enn hva vi har vært vant til på disse syv månedene. Det må innrømmes at det å ha eget bad, privat rom, rene håndklær hver dag, varmt rom og vann(ikke minst!), god frokost, eget skap og minibar har vært helt fabelaktig nest siste uken før siste uke i Buenos Aires. Spesielt etter å ha hatt de fleste netter på dorms(fellesrom med opptil 10 andre mennesker).
Servicen har også vært ypperlig, og vi har fått hjelp til alt fra a til å. Vi har også fått øvd oss på spansken vår ettersom de som jobber her snakker mest spansk. Rett og slett en skikkelig koselig plass:)Kan tro Lene hoppet av glede da hun fikk vite at kjære Vidar hadde bestilt hotell.

Utsikten fra hotellet en morgen...vakkert! I Ushuaia ble det ikke lyst før ca halv 10, dette gav oss mange flotte soloppganger!

Hotellet lå altså så bra til, at en dag valgte vi å gå tur på stranden - hvor vi matet fuglene, plukket skjell og nøt vin og druer til utsikten omkring oss. En annen dag valgte vi å gå opp i skogen/fjellene. Der fikk vi en ny god "huskyvenn", vi møtte på hester, hadde fotoshoot, stopp med druer,kjeks og ost, lekte i snøen med oss selv og hunden - ja vi hadde rett og slett en flott tur!

Det må også nevnes at vi så rev rett på utsiden av hotellet en dag før vi dro inn til byen, de som jobbet på hotellet hadde til og med navngitt den:)(tror det var Thomas!)

Utenom rev og rødrev har vi sett kaniner, hunder, hester, mange ulike fugler og rovfuglen Carancha.

Vidar og Lene på ski: Dette foregikk i Cerro Castor(noe vi tror er verdens sørligste). Her var det mange løyper(ca 20), vi fikk leid utstyr til en billig penge, bakkene var gode, men litt isetete noen plasser og maten de serverte i varmestuene var helt konge. Du kunne få sushi og vin til og med, men vi valgte heller pasta, potetkuler og 7 up og øl;) Vi STORkoste oss og tenkte tilbake på vinter i Norge,Rauland, hovden og sirdal. Rart at det er august, vi som er vant til at den måneden er sommer.... Vi kjente det litt i bena når vi stod, tross alt en del måneder siden Vidar og Lene har trent...;)

Maritim museum - et interessant mueum om Ushuaies historie. Det er opprinnelig et gammelt fengsel som er blitt restaurert til et museum. Alt fra skipsfartshistorie, ekspedisjoner til sydpolen, litt om fengselet og fengselstoget (The end of the world train). Mange bilder ble tatt, og vi lærte ivrig.

Vi har også vært så heldige å tilbringe en hel dag sammen med Huskyhunder! Det var en helt konge dag; den startet med at vi lærte om hundene og hvordan kjøre hundeslede. Deretter hadde vi ca to timer hvor vi SELV kjørte hundeslede med fire temperemantsfulle hunder løpende foran. Vi hadde en liten stopp til kakao, hjemmebakt eple og sjokoladekakeog kos med hundene;). Det var kjempe gøy, og vi fikk kjøre både stor og liten slede. Vi er begge enige om at liten slede var både mest utfordrende, men også uten tvil mest gøy! Det var faktisk 10 minus, vi frøs litt - mens hundene lå og slappet av på den kalde snøen. Husky hunder jobber nemlig best i 10-15 minus, og svetter i 10 pluss. Ikke helt like oss mennesker med andre ord;)

"The end of the world" train er et tog som går inn i nasjonalparken Tierra del Fuego. Det toget ble brukt til å frakte fanger inn i skogen for å jobbe på 20-30 tallet.. Nå er det restaurert og det er kun turister som nå sitter i toget. Vi kjørte gjennom vakker natur mens vi fikk høre togets historie på ørene, faktisk ganske rørene og spesielt. Vi kjørte forbi en "trekirkegård"(bokstavelig talt, med mange døde trær. Etter en time(Toget går i joggefart) kom vi til en stasjon midt i nasjonalparken. Derfra tok vi en buss enda lenger inn, herfra igjen tok vi føttene i bruk og utforsket området i nærheten. Som blant annet var den sorte og grønne lagune. Veldig vakkert, og naturen i området må sies å være ganske lik den vi selv er så heldige å ha i Norge;) Med vann, høye fjelltopper med snø og skog. Etter et par timer med gåing gikk turen til nasjonalparkens resturant hvor Lene nøt den lokale suppen og Vidar som vanlig spiste hamburger og pommes frites;) Godt var det!
Etter det var det en liten busstur igjen før vi satt på toget tilbake:)

Ushuaia i seg selv er svært turistpreget, men sjarmen er fortsatt til stede! Hovedgaten het San Martin og der fant man alt fra lokal sjokolade til håndlagede smykker og krukker. Vi har fått handlet både gaver til andre og til oss selv, spist og drikket godt på blant annet Tante Sara(Nederlandsk) og Kuar!

Det har vært en nydelig uke, både naturen, folka, maten og vinen er helt topp her! Det andre er at bare det å være i verdens sørligste by er veldig spesielt når man tenker på hvor stor(eller liten) verden egentlig er.
Vi kan oppsummere med å si at det har vært en opplevelsesrik uke, og en uke hvor vi har fått være sammen bare Vidar og Lene