På denne bloggen kan dere følge med på Vidar og Lene sin reise i Latin, og Sør-Amerika! Vi skal være på tur fra 18.januar til 15.august.
Vi kommer til å oppdatere med bilder, reisenotat og anna:)

søndag 25. juli 2010

Sykkeltur, Montevideo og musikal!

Hei!

Vi reiste til Montevideo, hovedstaden i Uruguay på en dagstur. Dette var en fin, relativ liten storby med "bare" 1,2 mil innbyggere. Vi utforsket både den nye delen og gamlebyen. Vi kunne se skillet, og var avskilt med en stor "port".

Gamlebyen var full av markeder og mennesker som stod å solgte alt fra gamle plater av Beatles og Rolling Stones til sølvtøy. Vi fant en ypperlig, liten cafè oppe i 3. etasje
av en gammel bygning. Cafèen var full av bilder, bøker, aviser og håndlagde smykker.

Og vi fikk fikk prøve Alfajores, en typisk uruguayansk kake. Vidar syntes den smakte OK, mens Lene syntes den smakte godt...

Neste dag tok vi fatt på en laaaaaang sykkeltur. (ca 3 time totalt, med cafèbesøk og avslapning i parken)

Sykkelturen i Colonia var fin nok den! Vi leide to sykler, Lene fikk med korg... Ved hjelp av sykler og kart fikk vi utforsket større deler av Colonia. På turen fikk vi oss en sort og rask liten venn. :)

Dette var en hund som rett og slett følgte med oss hele veien... ventet på oss når vi var på supermarkedet og det hele toppet seg da han dagen etterpå kom løpende mot oss når vi skulle ta båten. Han hoppet og logret, men vi kunne ikke ta han med oss videre, så vi måtte si hade til "Colonia".

Siste kvelden før vi skulle reise tilbake til Buenos Aires spiste vi middag på "Blanco y Negro". En restaurant hvor de spilte live jazz. Vi bestilte pepperbiff, rødvin og koste oss den siste kvelden i Uruguay.

Båtturen fra Colonia til Buenos Aires tar kun en time, så det er ikke lange turen. Været var bra, og vi kom til Buenos Aires tidlig på formiddagen. Da fikk vi tid til å gå rundt i gatene å kikke på flotte bygninger, og vi fikk shoppet litt. På kvelden møtte vi Rolf og Sanne, et par fra Nederland. Vi koste oss på restaurant, og før vi viste ordet av det var klokken hal 2. Og folk kom fortsatt inn på restauranten for å spise! Merkelig for oss nordmenn, men helt vanlig her nede i Argentina.

Førsteinntrykket av Buenos Aires er topp. Vi bor på et bra hostell og gleder oss til å utforske byen mer. Idag har vi besøkt et antikk-kunstner marked.
Med mange flotte og noen mindre flotte gjenstander. Vi kjøpte oss kanskje verdens største ølåpner, som vi gleder oss til å ta i bruk (hvis den virker) i Fagerdalsveien.

Kveldens store høydepunkt var musikalen Skjønnheten og Udyret på Opraen. Det var høy kvalitet og sangere med utrolige stemmer. Spesielt udyret som kun er 23 år gammel. Det var vakre kostymer, kjempemessige kulisser og stemningen i salen var i taket. Vi har lyst til å gå på enda en musikal etter at vi har vært i Ushuaia. Det var helt konge!

Fremover skal vi utforske byen mer, frem til torsdag da vi reiser til ski, hundeslede, pingviner, isfjell i Ushuaia. Vi gleder oss. :)

1. Mamma Gunn Wenche27. juli 2010 kl. 03:50

Hei igjen! Sitter å titter på bloggen,Geir og Stine har kommet. Mange flotte bilder,det ser utrolig spennende ut.Koselig bilde av deg og Vidar,så langt hår du har fått,der var du kjempefin.Ser gøy ut på sykkeltur,og den skjønne hunden som ville være med dere. Musikalen Skjønnheten og udyret var også sikkert kjempeflott..flotte bilder. Ja dere opplever utrolig mye flott. Tenk nå er der bare 3 uker igjen,da har dere vært ute i den store verde i 7 mnd..det har gått utrolig fort,men nå gleder vi oss til å hente dere på Gardemoen,det blir godt å se dere igjen.Nå har vi pakket klart,til å dra til Hellas,med Geir og Stine,det blir koselig. Da må dere nyte dagene som er igjen,og vær forsiktig. Vi snakkes på Skype når vi er tilbake. Klem fra mamma,pappa,Geir og Stine